Przysługuje Tobie ODSZKODOWANIE

Ulotki z takim hasłem znalazły się w skrzynkach sąsiadów poznańskiego lotniska Ławica. O sprawie napisał poznański dodatek do Gazety Wyborczej.
Jako, że akcje zainicjowała jedna z poznańskich kancelarii adwokackich głos w sprawie zabrał Andrzej Reichelt,
dziekan Okręgowej Rady Adwokackiej w Poznaniu, oceniając, że doszło do złamania zasad etyki zawodowej.
W skrócie chodzi o to, że adwokaci swoich usług reklamować nie mogą. Nie można pisać: u nas najtaniej, najlepiej, mamy same sukcesy, jesteśmy specjalistami, (bo to mogą oceniać wyłącznie inni) od odszkodowań – co innego wskazywanie zakresu preferowanej praktyki.
Z jednej strony chodzi o to, żeby nie dochodziło do sytuacji jak z tzw. kancelariami odszkodowawczymi, które do klientów zgłaszają się w szpitalach, szukają bliskich ofiar wypadków drogowych na cmentarzach czy odwiedzają ich w domach nie wyjaśniając skąd uzyskali adres. Często okazuje się, że ich praca – jak czasem zapewniają skuteczna, na co mają wpływać rozliczne kontakty – to w istocie wysłanie 1 pisma do ubezpieczyciela z pytaniem o to, jakie odszkodowanie czy zadośćuczynienie wypłaci, i drugiego z nr konta do przelewu. Potem potrącają prowizję i odsyłają pieniądze rodzinie. Oczywiście to samo zrobić może każdy, bez wykształcenia prawniczego. Dopiero później chcąc podnieść zaproponowaną kwotę ludzie udają się do adwokatów czy radców prawnych, zdarza się, że oburzają się, że adwokat za prowadzenie sprawy w sądzie nie może się umówić wyłącznie na % od wygranej sprawy jak to robią kancelarie odszkodowawcze za wysłanie pism do ubezpieczycieli.
Z drugiej strony chodzi też o to, żeby pomiędzy kolegami z samorządów zawodowych nie dochodziło do sytuacji, które mogłyby prestiż zawodu obniżyć (akwizycja usług, agresywna reklama).
Rzecznik Ubezpieczonych podał, ze tylko ofiarom wypadków komunikacyjnych wypłaca się rocznie ponad 3,2 mld zł. Biorąc pod uwagę stosunkowo niską świadomość prawną społeczeństwa, nie każdy widzi potrzebę skorzystania z pomocy profesjonalisty, nie każdy wie, gdzie takiego znaleźć. Dopóki ten stan się nie zmieni, co jakiś czas będziemy czytali o podobnych akcjach promocyjnych, a poszukiwanie potencjalnych klientów w szpitalach nie ustanie.

Leave a reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>